245.06. Girişim Sermayesi Yatırım Ortaklıklarının Vergisel Durumu
Kasım 21, 2024245.10. Şirketin Kendi Paylarını Satın Alması
Kasım 21, 2024GSYF Belgelendirme ve KDV Durumu:
Defter ve belge (fatura) düzenleme yükümlülükleri bulunmaktadır.
Mal veya hizmet teslimleri KDV’ye tabi olup, GSYF teslimlerine özel bir KDV istisna durumu söz konusu değildir.
GSYF’lere Yapılan Ödemelerde Vergi Kesintisi:
Gayrimenkul yatırım fonları ile girişim sermayesi yatırım fonlarının, banka nezdinde açmış olduğu katılma hesaplarına ödenen kar payları üzerinden GVK’nun geçici 67. maddesinin (4) numaralı fıkrası hükümleri uyarınca 2006/10731 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 1/d-2 ve 3. maddelerine göre; değişen oranlarda uygulanmak üzere %10, %12 ve %15 oranlarında gelir vergisi tevkifatı yapılması gerekmektedir. Diğer taraftan, 30/9/2020 ile 31/01/2025 tarihleri arasında (bu tarih dahil) açılan veya vadesi bu tarihler arasında yenilenen söz konusu katılma payları hesaplarına ödenen kar payları üzerinden ise vadesine göre değişen oranlarda uygulanmak üzere %0, %3 ve %5 oranlarında gelir vergisi tevkifatı yapılması gerektiği tabiidir.
GSYF Portföy Kazançlarının Kurumlar Vergisi Durumu
Girişim sermayesi yatırım fonlarının kazançları kurumlar vergisinden istisnadır.
Bu istisnadan faydalanılabilmesi için fon ve ortaklıkların sahip oldukları taşınmazlardan elde ettikleri kazançların en az %50’sinin, elde edildiği hesap dönemine ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken ayı izleyen ikinci ayın sonuna kadar kâr payı olarak dağıtılması şarttır. Bu düzenleme girişim sermayesi yatırım fonları için de geçerli olmakla birlikte, gayrimenkule dayalı portföyleri GSYF’ler kadar olmadığı içi bu düzenlemeden fazla etkilenmeyeceklerini söyleyebiliriz.
KVK’nun 32/C maddesine göre; Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 32 ve 32/A maddeleri hükümleri dikkate alınarak hesaplanan kurumlar vergisi, indirim ve istisnalar düşülmeden önceki kurum kazancının %10’undan az olamaz. Yurt içi asgari kurumlar vergisi hesaplanırken birinci fıkrada belirtilen kurum kazancından, sahip oldukları taşınmazlardan elde edilen kazançlar dışında (d) bendinde sayılan istisna kazançlar düşülür.
Buna göre;
- KVK 5/1-d maddesi kapsamında kurumlar vergisinden istisna olan GSYF kazançlarının, taşınmazlardan elde edilen kısmı hariç yurt içi asgari kurumlar vergisine tabi değildir.
- KVK 5/1-d maddesi kapsamında kurumlar vergisinden istisna olan GSYF kazançlarının taşınmazlardan elde edilen kısmı ise %10’luk yurt içi asgari kurumlar vergisine tabidir.
- KVK 5/1-d istisnası kapsamına girmeyen GSYF taşınmaz kazançları ise kurumlar vergisine tabi olduğu için yurt içi asgari kurumlar vergisinden etkilenmemektedir.
KVK’nun 5/1-d maddesinde belirtilen fon ve ortaklıklar, aynı bentte yer alan kazançların elde edilmesi sırasında, 15. madde uyarınca kendilerinden kesilen vergileri, vergi kesintisi yapanlarca ilgili vergi dairesine ödenmiş olmak şartıyla, Kanunun 15. maddesinin üçüncü fıkrasına göre kurum bünyesinde yapacakları vergi kesintisinden (%0) mahsup edebilirler. Mahsup edilemeyen kesinti tutarı mükellefin başvurusu halinde red ve iade edilir.
Buna göre; GSYF portföy kazancının kurumlar vergisinden istisna olması ve portföy kazancının %0 tevkifata tabi olması nedeniyle, GSYF kazançları üzerinden yapılacak tevkifatlar sadece ödenecek asgari kurumlar vergisinden mahsup edilebilecektir. Mahsuptan arda kalan bir tutar bulunması halinde iade talep edilebilecektir.
GSYF Portföy Kazançlarında Vergi Kesintisi
GVK geçici 67/8 Sermaye Piyasası Kanununa göre kurulan menkul kıymetler yatırım fonları (borsa yatırım fonları ile konut finansman fonları ve varlık finansman fonları dahil) ile menkul kıymetler yatırım ortaklıklarının Kurumlar Vergisinden istisna edilmiş olan portföy kazançları, dağıtılsın veya dağıtılmasın % 15 (2006’dan itibaren %0 olarak yeniden belirlenmiştir.) oranında vergi tevkifatına tâbi tutulur.
Girişim sermayesi yatırım fonları ile gayrimenkul yatırım fonlarının portföy kazançlarına GVK geçici 67/8. maddesinde yer verilmemiş olup, bu fonların portföy kazançları KVK’nun 15/3. maddesine göre tevkifata tabi tutulmuştur.
Buna göre KVK 15/3. maddesine göre; emeklilik yatırım fonlarının kazançları hariç olmak üzere, Kanunun 5/1-d maddesinde yazılı kazançlardan, dağıtılsın veya dağıtılmasın, kurum bünyesinde % 15 oranında (2009/14594 Sayılı BKK ile % 0 olarak belirlenmiştir.) vergi kesintisi yapılır.
Diğer taraftan GVK’nun 94/6-a maddesine göre; dağıtılsın veya dağıtılmasın 5422 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 8/4. maddesinin;
i) (a), (c) ve (d) bentlerinde yazılı kazançlardan,
ii) (b) alt bendinde yazılı kazançlardan,
% 25 vergi tevkifatı yapılır.
KVK’nun geçici 1/5. maddesine göre, diğer kanunlarla 5422 sayılı Kanuna yapılmış olan atıflar, ilgili olduğu maddeler itibarıyla bu Kanuna yapılmış sayılır.
Buna göre, hem KVK 15/3. maddesinde, hem de GVK 94/6-a maddesinde dağıtılsın dağıtılmasın KVK’nun 5/1-d maddesindeki GSYF kazançları üzerinden vergi kesintisi yapılacağına dair düzenleme yer almaktadır.
Ancak KVK Geçici/1-1. maddesinde göre; bu kanun uyarınca vergi kesintisine tâbi tutulmuş kazanç ve iratlar üzerinden, GVK 94. maddesi uyarınca ayrıca kesinti yapılamayacağı ifade edilmiştir.
Dolayısıyla KVK 15/3’e göre tevkifat yapıldığı için KVK geçici/1-1’deki düzenlemeye istinaden, GVK 94/6-a maddesi kapsamında ayrıca tevkifat yapılmayacaktır. KVK 15/3. madde kapsamında tevkifat %0 uygulandığı için KVK’nun 5/1-d maddesindeki GSYF kazançları üzerinden fiilen bir vergi kesintisi yapılmamaktadır.
GSYF Kar Dağıtımı, Katılma Belgesi İtfası ve Katılma Belgesi Satışlarında Vergi Kesintisi
Gerçek kişi ve kurumlarca sahip olunan ve Sermaye Piyasası Mevzuatına göre sermaye piyasası aracı olarak nitelendirilen yatırım fonları katılma belgelerinden elde edilen gelirler, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunun geçici 67. maddesinin birinci fıkrası çerçevesinde tevkifat yoluyla vergilendirilmektedir. Söz konusu katılma paylarından elde edilen gelirlerin;
- Katılma paylarının fona iadesinden doğan gelirler (menkul sermaye iradı),
- Katılma paylarının üçüncü kişilere satışından doğan gelirler (değer artışı kazancı) ve
- Katılma paylarının elde tutulduğu dönemde elde edilen dönemsel gelirler (menkul sermaye iradı),
olarak gruplandırılması mümkün bulunmaktadır.
GVK Geçici 67. maddesinin 1 numaralı fıkrasının 1. paragrafında
“Bankalar ve aracı kurumlar takvim yılının üçer aylık dönemleri itibarıyla;
a) Alım satımına aracılık ettikleri menkul kıymetler ile diğer sermaye piyasası araçlarının alış ve satış bedelleri arasındaki fark,
b) Alımına aracılık ettikleri menkul kıymet veya diğer sermaye piyasası araçlarının itfası halinde alış bedeli ile itfa bedeli arasındaki fark,
c) Menkul kıymetlerin veya diğer sermaye piyasası araçlarının tahsiline aracılık ettikleri dönemsel getirileri (herhangi bir menkul kıymet veya diğer sermaye piyasası aracına bağlı olmayan), ……..
Üzerinden % 15 oranında vergi tevkifatı yaparlar.” İfadesi yer almaktadır.
Söz konusu %15’lik oran 2006/10731 Sayılı BKK ile değiştirilmiş olup, bahsi geçen BKK’nın girişim sermayesi yatırım fonu katılma paylarının fona iadesinden, üçüncü kişilere satışından ya da dönemsel getirisinden (kar dağıtımından) yapılacak olan tevkifat oranları
- 1/1-a-1 maddesi ile iki yıldan fazla süreyle elde tutulan girişim sermayesi yatırım fonu ve gayrimenkul yatırım fonu katılma paylarından elde edilen kazançlar için % 0,
- 1/1-a-2. maddesinde “(1) numaralı alt bent dışında kalan kazançlar için %10” şeklinde ifadeye yer verilmek suretiyle de diğer yatırım fon katılma paylarından elde edilen kazançlar için %10,
olarak belirlenmiştir.
Aynı kararın geçici 3/2. maddesinde ise “bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih (23.12.2020) ile 31.10.2024 tarihi (bu tarih dâhil) arasında iktisap edilen, (değişken, karma, eurobond, dış borçlanma, yabancı, serbest fonlar ile unvanında ‘’döviz’’ ifadesi geçen yatırım fonları hariç) yatırım fonlarından elde edilen gelir ve kazançlara, bu Kararın 1. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin (1) numaralı alt bendi ile (ç) bendinde yer alan oranlar %7,5 olarak uygulanır.
Söz konusu BKK’nın geçici 2. maddesindeki düzenlemeye göre; %10 uygulanan kesinti oranı yerine, 23.12.2020 tarihi ile 31.10.2024 tarihleri arasında %7,5 vergi kesintisi yapılması öngörülmüştür. Bahsi geçen geçici 2. madde düzenlemesinde 1/1-a-2 maddesinde yer alan %10 oranına atıf yapılması gerekirken sehven 1/1-a-1. maddesinde yer alan %0 oranına atıf yapılmış olabilir.
Diğer taraftan; GVK’nun geçici 67. maddesinde “Tam mükellef kurumlara ait olup, İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında işlem gören ve bir yıldan fazla süreyle elde tutulan hisse senetleri ile sürekli olarak portföyünün en az % 51’i İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında işlem gören hisse senetlerinden oluşan yatırım fonlarının bir yıldan fazla süreyle elde tutulan katılma belgelerinin elden çıkarılmasında ve hisse senetleri kâr paylarının hisse sahipleri adına tahsilinde bu fıkra hükümleri uygulanmaz.” şeklinde düzenleme yer almaktadır.
Söz konusu düzenleme ile hisse senedi kar payılar GVK geçici 67. maddesi kapsamı dışına çıkartılmıştır. Hisse sentleri kar payları kapsam dışına çıkarılmış olmakla birlikte, söz konusu maddede yatırım fonu katılma belgelerinden elde edilen kar payları ile ilgili herhangi bir ifadeye yer verilmediği için gayrimenkul yatırım fonu katılma belgelerinden elde edilen kar payların GVK geçici 67. maddesi kapsamında tevkifata tabi olduğu sonucuna ulaşmaktayız. (GVK geç. 67 ve 75/1. maddelerinde hisse senedi kar payları ile yatırım fonu katılma belgeleri kar payları ayrı ayrı belirtilmiştir.)
Diğer taraftan katılma belgelerinin fona iadesinin GVK 75/2. maddesinde kar payı kapsamında değerlendirildiğini görmekteyiz. Dolayısıyla GSYF katılma belgelerinin fona iadesinden sağlanan kazançların da, kar dağıtımının tabi olduğu usul ve esaslara göre vergilendirilmesi gerekmektedir.
Ayrıca GVK geçici 67. maddesinin 1 numaralı fıkrasında belirtilen söz konusu kesinti oranları, 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 2. maddesinin birinci fıkrası kapsamındaki mükellefler (sermaye şirketleri) için % 0 olarak uygulanır. Diğer bir ifadeyle sermaye şirketlerinin yatırım fonu katılma belgesi kazançları (kar pay, fona iade, satış kazancı) üzerinden geçici 67. maddesi kapsamında %0 vergi kesintisi yapılmaktadır.
Buna göre; GVK Geçici 67/1-a maddesi ve 2006/10731 sayılı B.K.K. kapsamında; gayrimenkul yatırım fonu katılma paylarının fona iadesinden, üçüncü kişilere satışından ya da dönemsel getirisinden (kar dağıtımından) olmak üzere;
- İki yıldan uzun süre ile elde tutulan GSYF veya GYF katılma paylarından elde edilecek kazançlar üzerinden %0,
- İki yıldan daha kısa süreyle elde tutulmuş olan GSYF veya GYF katılma paylarından elde edilecek kazançlar üzerinden %10 (23.12.2020 ile 31.10.2023 tarihleri arasında iktisap edilenlerde, iki yıllık süre beklenmeksizin %7,5)
oranında stopaj yapılması gerekmektedir. Sermaye şirketlerinde ise bu oranlar %0 olarak uygulanmaktadır.
Kurumlar Vergisi Mükelleflerinin GSYF Kazançlarının Vergilendirilmesi:
Fon katılma belgeleri “118 Diğer Menkul Kıymetler” hesabında takip edilir.
Fon Ayrılması:
Kurumlar vergisi mükelleflerinin kurum kazancının %10’u ve öz sermayenin %20’sini aşmamak şartıyla ayrılan girişim sermayesi fonu beyan edilen kurum kazancından indirilir.
Herhangi bir surette GSYF katılma paylarının satılması halinde, satıştan itibaren 6 ay içinde yenisi alınmaz ise KVK 10/g indirim hakkı da kaybedilir.
GSYF Katılma Belgesi Değerleme Kazançları:
VUK’nun 279. maddesine göre; GSYF portföyünün % 51’inden daha fazlası Türkiye’de kurulmuş bulunan şirketlerin hisse senetlerinden oluşmakta ise alış bedeliyle değerlenmekte, Diğer GSYF katılma belgeleri ise ihraç eden kurumun ilan edeceği fiyata göre hesaplanan kıst getirisiyle değerlenmektedir.
KVK’nun 5/1-a-3 maddesine göre; tam mükellefiyete tabi girişim sermayesi yatırım fonu katılma payları ile girişim sermayesi yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde ettikleri kâr payları ve katılma paylarının fona iadesinden doğan gelirler ile bu fonların katılma paylarının 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 279. maddesi kapsamında değerlenmesinden kaynaklanan değer artış kazançları kurumlar vergisinden istisnadır.
Alış bedeliyle değerlenen GSYF katılma belgelerinde değerleme kazancı oluşmamaktadır. Ancak kıst getiri ile değerlenen katılma belgelerinde, değerleme kazancı KVK 5/1-a istisnası kapsamına girmekte olup, elde edilen kurum tarafından beyannamede istisna kazanç olarak beyan edilmelidir.
Kıst getiri usulü ile değerlenen yatırım fonu katılma belgeleri parasal kıymet olarak değerlendirilmekte ve VUK mükerrer 298. madde kapsamında enflasyon düzeltmesine tabi tutulmamaktadır.
Ancak alış bedeliyle değerlenen GSYF katılma belgeleri VUK mükerrer 298. madde kapsamında enflasyon düzeltmesine tabi tutulmakta olup, enflasyon farkı kurumlar vergisinden istisnadır.
Temettü ve Fona İade Kazançları:
GSYF ortağı kurumlar vergisi mükelleflerinin; GSYF’lerden elde ettiği kar payları ve katılma belgelerinin fona iadesinden elde edilen gelirler KVK 5/1-a kapsamında kurumlar vergisinden istisnadır. Dolayısıyla GSYF ortağı kurumlar vergisi mükelleflerinin GSYF’lerden elde ettiği kar payı ve katılım belgesinin fona iadesinden elde edilen kazançlar, beyannamede zarar olsa dahi indirilecek istisna ve indirimler satırında gösterilerek kurumlar vergisi matrahından indirilir.
Diğer taraftan; GSYF tarafından KVK 5/1-d istisnasından yararlanılarak asgari kurumlar vergisi ödenmesi halinde, ödenen bu asgari kurumlar vergisinin kar payı elde eden kurumlar vergisi mükellefi tarafından beyan edilen kurumlar vergisinden mahsubu mümkün değildir.
GSYF Katılma Belgesi Satış Kazançları:
GSYF katılma belgelerinin satışından elde edilen kazançlar GVK geçici 67. maddesine göre ya %0 ya da %10 (23.12.2020 ile 31.10.2023 tarihleri arası iktisap edilenlerde %7,5) tevkifata tabidir. Ancak GVK geçici 67. maddeye göre; sermaye şirketleri için bu oran % 0 olarak uygulanır.
KVK 5/1-e maddesine göre; kurumların, en az iki tam yıl süreyle aktiflerinde yer alan iştirak hisseleri ile aynı süreyle sahip oldukları kurucu senetleri, intifa senetleri, rüçhan hakları ve bu fıkranın (a) bendi kapsamında istisna kazançlarına kaynak oluşturan yatırım fonlarının katılma paylarının satışından doğan kazançların %75’lik kısmı Kurumlar Vergisinden istisnadır.
Söz konusu düzenlemeye göre GSYF katılma belgelerinin satışından elde edilen kazancın %75’lik kısmı kurumlar vergisinden istisnadır. Kalan %25’i ise kurumlar vergisine tabidir.
KDV 17/4-g maddesinde; hisse senedi, tahvil, kira sertifikaları, Türkiye’de kurulu borsalarda işlem gören sermaye piyasası araçlarının teslimi KDV’den istisna tutulmuştur.
GSYF katılma belgeleri sermaye piyasası aracı olmakla birlikte, Borsa İstanbul’da işlem görmediği için KDV 17/4-g istisnası kapsamında değerlendirilmesi mümkün değildir.
6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu’nun 28. maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen işlemleri esas iştigal konusu olarak yapan girişim sermayesi yatırım fonları BSMV’nin mükellefidir. Ancak Gider Vergileri Kanununun 29/1-t maddesine göre, emeklilik yatırım fonlarının, menkul kıymet yatırım fonlarının, menkul kıymet yatırım ortaklıklarının, girişim sermayesi yatırım fonlarının ve girişim sermayesi yatırım ortaklıklarının para ve sermaye piyasalarında yaptıkları işlemler nedeniyle elde ettikleri paralar BSMV’den istisnadır.
BSMV mükellefi olmayan yatırım fonu katılma belgesi sahibi kurumlar vergisi mükelleflerinin katılma belgesi satışı ise BSMV’ye tabi değildir. Girişim sermayesi yatırım fonu katılma belgelerinin BSMV mükellefi olmayan kurumlar vergisi mükellefleri tarafından tesliminde KDV 17/4-e maddesinde yer alan KDV istisnasından yararlanılması mümkün değildir.
Diğer taraftan katılma belgeleri bir ödeme aracı niteliğinde olmadığı, KDV kanununda herhangi bir istisna hükmüne de yer verilmediği, bu nedenle yatırım fonu katılma belgesi teslimlerinde, fatura düzenlenmesi ve KDV hesaplanması gerektiği anlaşılmaktadır. Ancak; uygulamada yatırım fonu katılma belgelerinin tesliminde ve fona iadesinde herhangi bir fatura düzenlenmediği gibi, KDV hesaplanmadığı görülmektedir.
Gerçek Kişi GSYF Kazançlarının Vergilendirilmesi:
Fon Ayrılması:
Gerçek kişilerin gelir vergisine tabi kazançları üzerinden Vergi Usul Kanunu’nun 325/A maddesine göre girişim sermayesi fonu olarak ayrılan tutarların beyan edilen gelirin %10’unu aşmayan kısmı kazançtan indirilir.
Herhangi bir surette GSYF katılma paylarının satılması halinde, satıştan itibaren 6 ay içinde yenisi alınmaz ise GVK 89/12 indirim hakkı da kaybedilir.
Kar Dağıtımı, Katılma Belgesi İtfası ve Katılma Belgesi Satışının Vergilendirilmesi:
Gerçek kişiler GSYF katılma belgeleri dolayısıyla kar dağıtımı, katılma belgesi itfası ve katılma belgesi satışlarından elde ettiği kazançlar üzerinden GVK geçici 67. maddesine göre ya %0 ya da %10 (23.12.2020 ile 31.10.2023 tarihleri arası iktisap edilenlerde %7,5) vergi kesintisi yapılmaktadır.
GVK’nun geçici 67/7. maddesine göre; (1), (2), (3) ve (4) numaralı fıkra hükümleri uyarınca tevkifata tâbi tutulan kazançlar için gerçek kişilerce yıllık veya münferit beyanname verilmez. Diğer gelirler dolayısıyla verilecek yıllık beyannameye bu gelirler dâhil edilmez.
Buna göre; gerçek kişilerce elde tutulan GSYF katılma belgeleri dolayısıyla 67. madde kapsamında tevkifata tabi tutulduğu (%0 – %7,5 – %10) yapıldığı için gelir vergisi beyannamesine dâhil edilmez ve vergilendirilmez.
Diğer taraftan ticarî faaliyet kapsamında elde edilen gelirler ticarî kazanç hükümleri çerçevesinde kazancın tespitinde dikkate alınır ve tevkif suretiyle ödenmiş olan vergiler, 94. madde kapsamında tevkif edilen vergilerin tâbi olduğu hükümler çerçevesinde tevkifata tâbi kazançların beyan edildiği beyannamelerde hesaplanan vergiden mahsup edilir. Şu kadar ki, (2) ve (3) numaralı fıkralar kapsamında tevkif suretiyle ödenen verginin, işlemden doğan kazancın tâbi olduğu tevkifat oranı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı aşan kısmı yıllık beyannamede hesaplanan vergiden mahsup edilmez.
Buna göre; GVK geçici 67. madde kapsamında %0’dan daha yüksek vergi kesintisi yapılması durumunda söz konusu vergi kesintisinin kar payı sahibi tarafından GVK 94. madde kapsamındaki ödeyeceği vergiden mahsubu mümkündür.
Ayrıca sürekli olarak portföyünün en az % 51’i Borsa İstanbul’da işlem gören hisse senetlerinden oluşan yatırım fonlarının bir yıldan fazla süreyle elde tutulan katılma belgelerinin elden çıkarılmasında GVK geçici 67/1 kapsamında tevkifat yapılmamaktadır. Bu kapsamdaki katılma payı teslimlerine özel bir istisna bulunmadığı için gelir vergisi beyannamesine konu edilmesi gerektiği kanaatindeyiz.
Dar Mükellef Gerçek Kişi ve Dar Mükellef Kurumların GSYF Kar Dağıtımı, Katılma Belgesi İtfası ve Katılma Belgesi Satışı Kazançlarının Vergilendirilmesi:
Dar mükellefler gerçek kişi ve dar mükellef kurumlar tarafından GSYF katılma belgeleri dolayısıyla kar dağıtımı, katılma belgesi itfası ve katılma belgesi satışlarından elde ettiği kazançlar üzerinden GVK geçici 67. maddesine göre ya %0 ya da %10 (23.12.2020 ile 31.10.2023 tarihleri arası iktisap edilenlerde %7,5) vergi kesintisi yapılmaktadır.
GVK’nun geçici 67/7. maddesine göre; (1), (2), (3) ve (4) numaralı fıkra hükümleri uyarınca tevkifata tabi tutulsun tutulmasın dar mükellef gerçek kişi veya kurumlarca hazine, 4749 sayılı Kanuna göre kurulan varlık kiralama şirketleri ve tam mükellef kurumlar tarafından yurt dışında ihraç edilen menkul kıymetlerden sağlanan kazanç ve iratlar için münferit veya özel beyanname verilmez.
Buna göre dar mükellef kurumlarca GSYF katılma belgelerinin satışından elde edilen kazanç için dar mükellef kurumlar tarafından beyanname verilmesine gerek bulunmamaktadır.
Ancak Türkiye’deki şubesi aracılığıyla faaliyet gösteren dar mükellef kurumlar söz konusu şubenin elde ettiği GSYF katılma belgelerinin satış kazancı tam mükellef kurumlardaki gibi vergilendirilir.
Dar mükellef gerçek kişiler tarafından Türkiye’deki ticarî faaliyetleri kapsamında elde edilen GSYF katılma belgesi satış gelirleri ticarî kazanç hükümleri çerçevesinde kazancın tespitinde dikkate alınır ve tevkif suretiyle ödenmiş olan vergiler, GVK 94. madde kapsamında tevkif edilen vergilerin tâbi olduğu hükümler çerçevesinde tevkifata tâbi kazançların beyan edildiği beyannamelerde hesaplanan vergiden mahsup edilir. Şu kadar ki, (2) ve (3) numaralı fıkralar kapsamında tevkif suretiyle ödenen verginin, işlemden doğan kazancın tâbi olduğu tevkifat oranı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı aşan kısmı yıllık beyannamede hesaplanan vergiden mahsup edilmez.
Pörtföy yönetim şirketleri aracı kurum kabul edildiği için bütün satış işlemleri GVK geçici 67 kapsamındadır.
Damga Vergisi:
Damga Vergisi Kanunu’na ekli 2 sayılı tablonun IV-50 maddesine göre; girişim sermayesi yatırım ortaklıkları ve girişim sermayesi yatırım fonlarının münhasıran girişim sermayesi yatırımları ile ilgili düzenlenen sözleşmeler ile bu sözleşmelere ilişkin düzenlenen diğer kâğıtlar damga vergisinden istisnadır.
Harçlar Kanunu:
492 Sayılı Harçlar Kanununun 123. maddesinin üçüncü fıkrasında; Anonim, eshamlı komandit, limited şirket ve kooperatiflerin kuruluş, pay devri, sermaye artırımı, birleşme, devir, bölünme ve nev’i değişiklikleri nedeniyle yapılacak işlemler harçtan müstesnadır.
GSYF’ler; anonim, eshamlı komandit, limited şirket ya da kooperatif niteliğinde olmadığı için, GSYF’lerin kuruluş aşamasında ayni sermaye koyulmak suretiyle yapılacak taşınmaz devirlerinde söz konusu harç istisnasının uygulanma imkânı bulunmamaktadır.